Znaczenie motywacji w zmianie nawyków żywieniowych

Blog

Zapraszam na blok tematyczny dotyczący znaczenia motywacji w procesie redukcji masy ciała, kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych oraz wdrażania szeroko pojętego zdrowego stylu życia. Od września sukcesywnie pojawiać się będą wpisy, które przybliżą znaczenie motywacji podczas stosowania diety.

Okres wiosenno-letni sprzyja większemu zainteresowaniu dietą redukcyjną i różnymi formami aktywności fizycznej. Oczekiwanie pozytywnych i często bardzo szybkich zmian dotyczących naszej sylwetki i atrakcyjności fizycznej wynika zazwyczaj ze zwiększonej, związanej z tą porą roku, ekspozycji naszego ciała. Zdarza się wówczas, że największym bodźcem do podjęcia decyzji o redukcji masy ciała jest opinia innych, na którą w tym czasie jesteśmy wystawieni w sposób szczególny. Mogłoby się wydawać, że rodzaj czynnika motywującego nas do pozytywnych zmian nie ma większego znaczenia, skoro postanawiamy zmienić coś na lepsze. Kwestia ta jest jednak bardziej złożona. Często postrzeganie jakiegoś faktu jako zmiany „na lepsze” jest naszą subiektywną opinią. Redukcja masy ciała nastawiona na doraźny cel (atrakcyjny wygląd podczas wakacji) niejednokrotnie kończy się niepowodzeniem. Jeśli nawet uda nam się pozbyć kilku zbędnych kilogramów to wraz z nadejściem chłodniejszych dni zapominamy o dotychczasowych postanowieniach wracając do punktu wyjścia a realizacja celu zostaje odroczona do następnych wakacji. Ponadto mogą pojawić się inne niekorzystne konsekwencje stosowania przedwakacyjnej diety. Nie tylko musimy zmierzyć się z efektem jo-jo ale też w wyniku stosowania niewłaściwie skomponowanego planu żywieniowego mogą się pojawić m.in. problemy ze strony układu pokarmowego, wahania nastroju, niedobory witamin i składników mineralnych. Aby redukcja masy ciała przyniosła oczekiwane efekty (nie tylko estetyczne ale przede wszystkim zdrowotne) musi być odpowiednio zbilansowana a utrata masy ciała nie powinna przekraczać maksymalnie 1 kg na tydzień. Jeśli decydujemy się na restrykcyjne diety z drastycznym ograniczeniem kalorycznym musimy być również świadomi negatywnych, a często zagrażających zdrowiu, konsekwencji związanych z funkcjonowaniem naszego organizmu.

Kontakt

Lidia Szczepańska

Ukończyłam studia magisterskie na kierunku Dietetyka, na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, oraz studia podyplomowe na kierunku Psychodietetyka na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Poznaniu. Jestem członkiem Towarzystwa Psychodietetyki. Specjalizuję się w dietetyce klinicznej. Nauka o żywieniu jest moją pasją a także narzędziem w pracy, dzięki któremu możliwe jest przygotowanie zbilansowanej diety.